wat hebben we bereikt?

Geholpen kinderen in 2018

Image

Kwaliteit staat voorop bij onze projecten. Wij geloven in het netwerk, de ideeën, talenten en ervaring van de lokale mensen en voegen onze expertise hieraan toe. Belangrijk is dat de projecten ingebed zijn in de lokale samenleving en dat zij duurzaam en opschaalbaar zijn. Door het hanteren van de Pyramid of Care zorgen wij dat onze kinderen alles hebben dat ze nodig hebben om een goede start te maken, zoals onderwijs, een gezonde en veilige leefomgeving, en de kans om hun talenten te ontwikkelen.

“The next generation is like the last runner in a very long relay race. The race to end extreme poverty has been a marathon, with the starter gun fired in 1800. This next generation has the unique opportunity to complete the job: to pick up the baton, cross the line, and raise its hands in triumph. The project must be completed. And we should have a big party when we are done.”

Hans Rosling, Factfulness #thenextgeneration

PROJECTCIJFERS IN DE SPOTLIGHTS.

projecten in portfolio
waarvan
charity desk projecten
lokale partners in
in
landen
rapportages
projecten bezocht

bekijk hier Onze projecten portefeuille.

Klik op de foto om naar de infographic van het project te gaan.

Funding

dit maakt ons werk mogelijk.

totaal opgehaald

€905.000,-

besteed aan Project investment

€696.000,-

projectmanagement en organisatiekosten

€143.000,-

Benieuwd naar de details?

Klik dan op ons logo voor onze jaarrekening.

Image
Net4kids hanteert het All-inclusive model, wat inhoudt dat alle investeerders in concrete kinderhulp ook investeren in onze organisatie zodat wij ons netwerk van investeerders kunnen uitbreiden en de organisatie op professionele kracht kunnen houden.
91% van het geïnvesteerde bedrag wordt gebruikt voor projectkosten. Dit is 81% daadwerkelijke projectinvestering (onderwijs, voedsel, gezondheidszorg voor de kinderen) en 10% gaat naar projectmanagement (denk aan selectie, reviewing, reporting, evaluatie benchmarking etc). 9% gaat naar de organisatie. Hiervan worden o.a. de salarissen betaald.
In 2018 zijn er extra investeringen specifiek voor de organisatie ontvangen. Dat levert voor 2018 een klein overschot op.
Net4kids is een Business2Business hulporganisatie gericht op bedrijven en ondernemers. Door onze zakelijke aanpak zijn wij goed afgestemd op de MBO (Maatschappelijk Betrokken Ondernemen) strategie van bedrijven. Positieve impact maken en winst behalen gaan hand in hand. Het is een keuze die alle bedrijven in onze ogen moeten maken. Als je beseft dat jouw organisatie iets kan betekenen voor de wereld en overgaat tot actie dan haal je meer dan alleen economisch het beste uit je bedrijf.  Onze groep van 117 actieve investeerders bestaat voor 63% uit bedrijven, 24% uit particuliere investeerders en 13% uit (family) foundations.
Met  GSRD Foundation (G-star) en LeasePlan werkt Net4kids al langdurig samen.  Steeds meer ondernemers zien dat ze echt het verschil kunnen maken. Roamler, Visualfabriq, Giarte en Brown Paper Company vertellen graag zelf over onze samenwerking. Klik op de logo's om hun verhaal te horen.

we doen het niet alleen.

In 2018 hebben we weer veel werk verricht samen met een groep bevlogen mensen. Ons team bestond uit 3 bestuursleden, die hun functie onbezoldigd verrichten en uit 5 hardwerkende professionals die zich betaald én pro bono inzetten voor onze projecten. Daarnaast werden we ondersteund door 8 Net4kids ambassadeurs: ondernemers en zakenmensen die ons in hun branche vertegenwoordigen en zich inzetten via hun netwerk en bedrijf. Als laatste hadden we ook dit jaar 15 pro bono professionals die aan het werk gingen voor Net4kids: van accountants tot professionele fotografen en business experts. Al deze mensen zorgen voor innovatie en vooruitgang bij Net4kids en haar projecten.
Anne-Marijn is sinds september 2018 ons team komen versterken en is in haar rol als communicatie en organisatie medewerker een aanwinst voor ons team.

"In Net4kids heb ik een unieke organisatie gevonden die met bezieling werkt aan een beter leven voor kinderen in ontwikkelingslanden die vaak geen toegang hebben tot medische zorg, gezond voedsel, veilig onderdak of scholing. De manier waarop Net4kids zich voor deze kinderen inzet met behulp van de betrokkenheid uit het bedrijfsleven raakt mij. Juist door een actieve maatschappelijke rol van het bedrijfsleven denk ik dat wij het verschil kunnen maken."

Anne-Marijn Bentum

Innovatie

Echt een goed voorbeeld van innovatie kwam in 2018 van pro bono professional Emile van de Klok. Het begon met een sterk plan om de gratis online verkrijgbare kennis en opleidingen van Google in te zetten om jonge ambitieuze Ghanezen op te leiden tot digitale marketeers. Een gat in de (digitale) markt combineren met het bieden van een betere toekomst aan jongeren. Echt een win-win. Maar het bleef dus niet alleen bij een mooi plan. Alumni uit de ICT en talentontwikkeling projecten van het Takoradi Educatie & ICT centrum konden starten met de (pilot)opleiding Digitale Marketing en zich daarmee ook committeren aan het ‘Giving Back principe’: waar de geslaagde Alumni dan ook aan de slag gaan, zullen zij persoonlijk To Be Worldwide met een financiële bijdrage blijven steunen.
En eind dit jaar werd duidelijk dat we verder gaan met het bouwen aan een ‘Digital Marketing Agency’ in Takoradi. Dit dankzij investeerder Improved Corporate Finance die volledig instapt in dit pilot project. Bevlogen ondernemers, die echt het verschil willen maken en die, samen met hun werknemers, direct betrokken willen zijn bij het project. Ontzettend blij met deze nieuwe samenwerking. To be continued in 2019…

Highlights

Wat een opbrengst!

16 april 2018 was de 3e editie van de Net4kids Business Golfdag bij De Goyer Golf & Country Club in Eemnes. Een dag golfen met jouw zakenrelaties met als doel écht een verschil te maken in het leven van straatmeisjes. Dat blijkt een perfecte combinatie. Met een uitverkocht deelnemersveld en een hele goede verkoop van de loten voor de loterij hebben we in totaal € 49.000 opgehaald voor het Rainbow Homes project. De hoogste opbrengst ooit voor onze golfdag! Dit alles hadden we natuurlijk niet kunnen realiseren zonder de hulp van onze fantastische vrijwilligers.
Image

Naar het dak van de wereld en weer terug...

Elk jaar biedt Net4kids de kans aan stakeholders (investeerders of potentiële investeerders) de kans om met eigen ogen te zien wat de impact is van de projecten van Net4kids.  Dit jaar zijn we naar Nepal afgereisd met 11 deelnemers; ondernemers, deels met hun partner, deels met hun kinderen (16-18 jaar). We hebben het Child Watabaran Centre Nepal bezocht: een project gericht op de straat & slumkinderen van Kathmandu.  Daarna hebben we een bezoek gebracht aan de Nepal Matri Griha School - waar de allerarmste kinderen worden opgevangen.

Presentatrice Dolores Leeuwin op bezoek bij Watoto Wema in Kenia

Samen met presentatrice Dolores Leeuwin, filmmaker Niels Ruitenbeek en fotograaf Hugo Lingeman zijn twee team leden van Net4kids afgereisd naar Watoto Wema Centre in Kenia. Watoto Wema vangt kinderen op die nergens anders heen kunnen en geeft hen een veilig thuis, goed onderwijs en gezondheidszorg. Dolores en Niels hebben hier een reportage gemaakt over het leven van de kids in het centrum. Deze videoreportage gaat in 2019 in premiere.
Image

In 2018 zijn we neergestreken op kantoor NEST in Amstelveen.
#warmnest #newoffice #nesteldrang #who’snest #nestwerken

BLYDE – onze PR heroes

In 2018 zijn we een samenwerking gestart met Blyde Benelux. Zij zijn dit jaar verantwoordelijk geweest voor de ontwikkeling en implementatie van onze pr- en communicatiestrategie, met als doel om de naamsbekendheid en impact van Net4kids te vergroten. Zij leren en helpen ons nog meer naar buiten toe te communiceren wat wij doen voor kwetsbare kinderen én wat het bedrijfsleven voor verschil hierin maakt. Uit onze maandelijkse pro bono brainstormsessies halen wij inspiratie en kennis om onszelf verder te ontwikkelen op het gebied van communicatie & PR. Een mooi artikel in de Volkskrant en andere bladen en overige online publicaties hebben de bekendheid van Net4kids en de resultaten voor zowel kinderen als voor de betrokken bedrijven verder vergroot.

Instagram: +11% volgers

LinkedIn: +21% volgers

Facebook: +5% volgers

Social media

Op social media blijft 'het best bewaarde geheim' zich maar verspreiden. Met name op LinkedIn hebben we in 2018 een flinke boost in volgers weten te winnen. #letsgoviral #iedereenmaghetweten

“In het boek Factfulness (Feitenkennis) laat de Zweedse arts en hoogleraar Hans Rosling zien dat het op veel fronten veel beter gaat met de wereld dan de informatiestroom die dagelijks op ons afkomt ons doet geloven. Juist door de veelheid aan kleine stappen op kleine schaal is de armoede sterk afgenomen, gaan er veel meer kinderen naar school en is de kinder- en moedersterfte gedaald en daar moeten we vooral mee doorgaan.”

Loek van den Boog, De Volkskrant: 180 graden Groot Denken. #bestwaardegeheim

Futureproof

Waar gaan we heen?

Uiteraard blijven we graag in de spotlights in 2019. Dat kan alleen als we onszelf verder ontwikkelen en onze toegevoegde waarde voor zowel de lokale partners en projecten, als voor de ondernemers en ondernemingen, verder blijven verdiepen.

Zet lokale partners in hun kracht

We hebben sterke lokale partners die exact weten wat de kids nodig hebben in onze projecten. Maar ook zij hebben de behoefte om hun organisatie, programma’s en capaciteiten te blijven ontwikkelen. En juist daar kunnen ondernemers een grote rol spelen. Er zit zoveel expertise bij het bedrijfsleven, bij werknemers, in het netwerk. Dat willen we in 2019 nog verder benutten. Bedrijven zoals Visualfabriq en Improved Corporate Finance nemen het voortouw door met tijd en expertise van werknemers jongeren in Zuid-Afrika en Ghana net dat extra zetje te geven zodat ze echt op eigen benen kunnen gaan staan. Wie volgt?
Image

Geef tools aan de ondernemer

De ondernemer is aan zet. Zij kunnen echt het verschil maken, en dat zullen we ook in 2019 blijven communiceren. Maar dan moeten we de ondernemer wel de tools kunnen bieden die nodig zijn om hun maatschappelijke bijdrage optimaal neer te kunnen zetten, intern en extern. Naast ons employee engagement platform wordt een App in 2019 onze grote vervolgstap naar het direct betrekken van medewerkers en/of klanten bij het MVO-beleid van de onderneming. Keep a future mind. Alleen dan kunnen we ons duurzaam inzetten voor the next generation

LEUK DAT JE ONS JAARVERSLAG HEBT GELEZEN. MEER WETEN? WE HOREN HET GRAAG.